ייחודיות ומומחיות מרכז מרו"ם אשדוד
כחלק מתפיסת הזהות שלנו, כמשאב מומחיות לקהילה, עלינו ללמוד, לצמוח, להתפתח ולהפוך לקהילת מומחים.
התפקיד העתידי של כולנו יהיה להתבונן על תהליכים, להבין אותם, לשאול שאלות והמומחיות תבוא לידי ביטוי בתחום התוכן והמיומנויות וכמובן בתהליכי הוראה למידה המותאמים לצרכי ולמאפייני התלמידים המחוננים והמצטיינים בתחום הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי תוך מכוונות לפדגוגיה מודולרית שבאה לידי ביטוי בשתי זוויות התבוננות:
-
נקודת מבט הלומד - מתבססים על ציר של למידה חוויתית.
-
נקודת מבט המורה - מתבססים על ציר של הוראה חדשנית.
מודלים ייחודיים במרו"ם
המענים והקורסים במרכז פותחו ונבחרו מתוך שיקול דעת שלוקח בחשבון שני היבטים מרכזיים: התאמת המאפיינים היחודיים של הילד המחונן והמצטיין למציאות המורכבת והמאתגרת של ימינו, מציאות המזמנת אירועים רבים של אי- וודאות.
המודל הייחודי שפיתחנו במרום מכוון לגשר בין שני היבטים אלה, עושה שימוש בעוגנים של למידה רגשית- חברתית לצד למידה קוגניטיבית ייחודית. המודל מכוון לצייד את התלמידים בכלים איכותיים לחיים. כלים אלו יסייעו בידם לפתח חשיבה יצירתית וגמישה תוך צבירת חוויות של יציבות ושייכות בעולם של אי וודאות.
התפיסה המנחה אותנו הנה תפיסת "האדם השלם" הרואה בתלמיד אדם שלם וייחודי. התפיסה מקדמת למידה המאפשרת מרחב בטוח לתהות ולטעות, להיות סקרן ולהתנסות, לחקור ולגלות ובעיקר להרגיש שייך ומשפיע.
מודלים יחודיים במרו"ם
תפיסת האדם השלם
תפיסת "האדם השלם" מתייחסת למתן מענים וכלים מותאמים לילד המחונן והמצטיין בהלימה ל:
-
פיתוח תשתית פדגוגית רחבה.
-
פיתוח ובניית מרחבי למידה בשרות הפדגוגיה - אדריכלות פגדגוגית.
-
יצירת אדוות בקהילה.
מודלים יחודיים במרו"ם
מודל הוראה - למידה
מודל החדשנות של המרכז מתחבר למודל הVUCA ששם זרקור על הצורך ברכישת מיומנויות עתידיות הדורשות בהכרח שינוי דפוסי חשיבה.
התמודדות מיטבית ומוכנות לחיים בעולם הVUCA דורשים לצאת מהמוכר והידוע כגון חשיבה לוגית- לינארית המאפשרת פתרון בעיות על- ידי שאילת שאלות, הסקת היסקים לוגיים או פירוק הבעיה ויצירת הסקים לינאריים.
חשיבה מסוג זה אינה יכולה לשרת אותנו ביעילות מירבית כשהמציאות משתנה באופן תדיר.
כך גם החשיבה האסוציאטיבית והאינטליגנציה הרגשית - אין בכוחן לתת את המענה המדויק במציאות בה נדרש שינוי של הכלל, באופן קבוע.
צבי לניר, חוקר בתחום זה, מציע אלטרנטיבה מדויקת יותר אשר יכולה לסייע לארגונים, חברות ולאדם הפרטי להתמודד ואף להתגבר ב"טוב" במציאות העכשווית. לניר מציע את אינטליגנציית ה Reframing - מסגור מחדש.
מדובר באלטרנטיבה המסייעת לארגונים, חברות ואנשים פרטיים להתגבר ב"טוב" על מציאות הVUCA העכשווית.
זוהי אינטליגנציה הדורשת מיומנויות של התבוננות אחרת על תהליכים גדולים תוך הערכת מגמות עתידיות באמצעות חשיבה מושגית חדשה ואימוץ דפוסי חשיבה התומכים בהמצאת כללים חדשים לחשיבה לאור החידושים התדירים בכל תחומי החיים.
גישה זו הרואה בVUCA את הנורמלי והקבוע תואמת גם למאפייני הלמידה של המחונן והמצטיין.
תהליך רפריימינג, משולב ומעובד במסגרת הפיתוח המקצועי ובא לידי ביטוי באמצעות מתודות המאפשרות שיתופיות, היוועצות, למידת עמיתים, חיבורים פנימיים ולקהילה, פרקטיקות של חדשנות, מיומנויות SEL ושאר מיומנויות ומודלים שפותחו במרכז.
סביבות למידה גמישות ומותאמות
סביבות למידה גמישות ומותאמות
ללמוד לחשוב עם הידיים
Making & Tinkering
בין כל המסכים והטכנולוגיה, הולכת וגדלה תנועת הMakers אשר התפתחה בקליפורניה לפני כשלושה עשורים. תנועה זו צוברת תאוצה ברחבי העולם בזמן קצר יחסית, בזכות כמה גורמים עיקריים: נגישות של אמצעי ייצור (מסורתיים וחדשניים), זמינות מידע איכותי ברשת האינטרנט וכן ביקורת גוברת על תרבות הצריכה אשר מעוררת את חדוות היצירה וההמצאה, בין אם לבד או עם חברים.
כיתת הMakers הינה תכנית לימודים חדשנית המבוססת על עקרונות התנועה המדוברת, ומטרתה למנף את המיומנויות המנטליות והחברתיות של המשתתפים לטובת מטרות חינוכיות פדגוגיות כגון יצירה, שיתוף ולמידה אוטונומית. כמו כן, התוכנית מבקשת להקנות "תבונת ידיים" לכל תלמיד, כנדרש ליצירת פרויקט יצירתי ופיזי.
תכני התוכנית מתמקדים בהקניית כישורים כגון חשיבה מרחבית, יוזמה, תכנון, תיעוד, עבודת צוות, שילוב רב-תחומי והתמודדות עם אתגרים פתוחים, לצד פיתוח מיומנויות טכניות כדוגמת עבודה בעץ, מתכת, פלסטיק וטקסטיל. באמצעות שיטת למידה מולטי דיציפלינרית, חווייתית ומבוססת על יצירת פרוייקטים פיזיים-טכנולוגיים, התלמידים מתקדמים לעבר השלמת משימתם תוך כדי שאילת שאלות ובחירת פתרונות אידאלים מבין כלל האפשריות אשר גילו לאורך הדרך.
התוכנית עושה שימוש במושגים מעולמם של התלמידים, הופכת את החוויה הלימודית למשחקית ומסיטה את תשומת הלב מהציון המכליל אל האתגרים והמשוכות שהתלמיד עצמו שותף להגדרתם. בדרך זו, התלמידים רוכשים מיומנויות Making בתחומים שונים, כשהם מנווטים בעצמם את תהליך ההכשרה באמצעות בחירת כלים וחומרים מגוונים. כל חומר או כלי שולב בתכנית במטרה לפתח מיומנות ספציפית מבין המכלול המוגדר, אך גם מעשיר את המשתתף בידע אקדמי השאול מאחד מעולמות ה- STEAM.
במסגרת תהליך הפיתוח, המשתתפים נחשפים למגוון רחב של תחומי עניין:
-
יסודות האלקטרוניקה והחשמל, חוקים מדעיים.
-
שיבה מתמטית ואלגוריתמית.
-
פיתוח יכולות מוטוריקה עדינה.
-
פיתוח יכולות חשיבה ותכנון.
-
עבודת צוות.
-
לימודי קוד ותכנות.
בניגוד למוכר לנו היום, תפקידו העיקרי של המנחה בכיתת הMakers הוא להציג בפני התלמידים את הנושא הנלמד ולהציף שאלות אשר יקדמו את תהליכי העבודה בכיתה- הוא אינו מספק למייקרס פתרונות ותשובות, אלא מדריך אותם באמצעות שאלות מנחות, מספק דוגמאות ומעודד למחקר עצמאי תוך ניסוי וטעייה אישיים.
כל תלמיד עובר מסע אשר הורכב ממכלול המיומנויות והידע אותם הוא צבר לאורך הדרך. כישורים אלו מתגלמים בתחומים בהם בחר להעמיק, בתחומים אותם בחר להכיר באופן ראשוני בלבד ובאתגרים שהעמיד בפניו יחד עם שותפיו לדרך. בסופו של התהליך, שלמעשה אינו מסתיים לעולם, מתקבל סל כלים עשיר ואינדיבידואלי.
סביבות למידה גמישות ומותאמות
מרחבים אינטרקטיביים
מסלולי למידה
מסלולי למידה המכוונים ללמידה חוויתית והתנסותית, המעודדת חקר וגילוי, סקרנות וחשיבה יצירתית.
המסלולים מותאמים לקורסים המגוונים הנלמדים במרכז בהתאם למתווה הליבה לתלמידים מצטיינים ומחוננים.
מסלול רמב"ם
סקרנות - שאלת שאלות - שיטה
איך זה עובד בינינו?
לוגיקה, אתיקה, רפואה, אסטרונומיה, הנדסה, אנטומיה, ציור, פיסול, אדריכלות
מסלול לאונרדו
סקרנות - התבוננות - חקר - יצירה
איך זה עובד בפועל?
ביומימטיקה, מדעים, מתמטיקה, הנדסה, אנטומיה, ציור, פיסול, אדריכלות, מוזיקה, צילום
מסלול משקיפים בעין פדגוגית
רפריימינג על תהליכי למידה-הוראה באמצעות סביבות למידה
כחלק מהתפיסה החינוכית הרואה את התלמיד כאדם שלם
להרחבה על המסלול לחצו כאן
מודל המאתג"ר
המחונן והמצטיין בכיתתו
מודל משלים לכלי מיפוי צמ"ח המנגיש ידע ופרקטיקות של מענים פרסונליים למחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית
להרחבה על המודל לחצו כאן
מסלול גלילאו
סקרנות - הטלת ספק - חקר - ניסוי
איך העולם עובד?
זמן, חלל, סביבות חיים, אסטרונומיה, פיזיקה, מתמטיקה, פילוסופיה, תרבות
מסלול הוראה - למידה
מודל החדשנות של המרכז
מתחבר למודל הVUCA ששם זרקור על הצורך ברכישת מיומנויות עתידיות הדורשות בהכרח שינוי דפוסי חשיבה
להרחבה על המודל לחצו כאן
כלי מיפוי צמ"ח
המחונן והמצטיין בכיתתו
מאפשר לצוות החינוכי בחירה ודיוק המענים והתאמתם לצרכי המחונן והמצטיין תוך התייחסות ל-24 ביטויים התנהגותיים
להרחבה על צמ"ח לחצו כאן
תוצרת מרו"ם - אדוות של השפעה
מעורבות
הורים
-
ימי שיא - תכנון פעילויות משותפות הורים - תלמידים.
-
מגוון הרצאות/סדנאות
ההורה המעשיר והילד המאושר.
מענים לבתי הספר המזינים
-
ליווי יועצת מרו"ם ליועצת ולרכזות השתלבות.
-
ערכת כלים פדגוגיים לעבודה עם הילד המחונן והמצטיין בכיתה ההטרוגנית.
סדנאות
"תוצרת מרו"ם" לבתי הספר המזינים
-
"תכנית בהזמנה".
-
"מזווית אחרת - עיניים סקרניות"
מנהיגות במרו"ם
אז מהי מנהיגות בכלל?
ההגדרה המקובלת ל"מנהיגות", נוגעת ליכולת של המנהיג להשפיע על המונהגים ללא צורך בהפעלת כח, או סמכות מחייבת.
אין ספק שמנהיגות הינה אחד הנושאים המעסיקים את החברה האנושית מאז ומתמיד, על אנשי הרוח והמעשה שבה. מנהיגות צריכה להיות מונעת מהיכולת לברר ולחתור להתקדם. הדבר החשוב ביותר והנחוץ ביותר הוא לא להפסיק לשאול.
ובעידן החדש, התפתחו הגדרות חדשות ומפתיעות למנהיגות, כולל כאלה שאינן כוללות את הכריזמה המזוהה כל כך עם המנהיג או אפילו אינן דורשות את קיומם של המונהגים.
ניתן לראות כי הגדרות המנהיגות בשנים האחרונות שמות דגש על המנהיג הנוקט מעשים של מנהיגות, יותר מאשר אדם בעל תפקיד מוגדר וברור, מה שמכוון לכך שכמעט כל אדם יוכל להיות מנהיג בשלב כלשהו בחייו, כל עוד מעשיו יכוונו להוביל ולהנחות.
מנהיגות במרו"ם
מודל מנהיגות לקיימות
"עולם (לא) כמנהגו נוהג-מנהיגים לשינוי בקיימות"
"מנהיגות לקיימות" הינה תוכנית ייחודית שפותחה במרכז מרום ומטרתה לגבש קבוצת מנהיגות של תלמידים להובלת תהליכים משמעותיים בתחום הקיימות.
התוכנית הינה תלת שנתית וישתתפו בה כ-15 תלמידים ותלמידות מחוננים.ות מכיתות ה'-ו' שנמצאו מתאימים.ות והביעו רצון ומוטיבציה להשתתף בתוכנית זו. בשל החשיבות הרבה שהמרכז רואה בתוכנית הייחודית הזו, תנחה ותוביל את התוכנית, מנהלת המרכז, גלית דבח.
התוכנית גובשה מתוך אמונה כי התלמידים הלומדים במרכז מהווים חלק ממנהיגות העתיד וכי המרכז הינו חלק מהקהילה הרחבה בעירנו.
במסגרת התוכנית נבחרת התלמידים יחשפו למיומנויות ועולמות תוכן בנושאים של מנהיגות, יזמות, אקטיביזם, הובלת שינוי וקיימות. תהליך הלמידה מותאם למאפיינים הייחודיים של הילד המחונן ולמודל הייחודי שפותח במרכז ועושה חיבור בין המאפיינים הייחודיים לתלמידים מחוננים לבין הכנת הבוגר למיומנויות הנדרשות בעולם העתידי.
הקבוצה הנבחרת תיפגש עם מושאי השראה, תשתתף בסיורים ותחשף לצרכים, תידון בדילמות חברתיות-ערכיות בעקבות החשיפה ותגבש הובלת יוזמה לשינוי בנושא קיימות, בהקשר יישובי-מקומי.
אנו במרכז נרגשים מאוד לקראת תחילת התוכנית הייחודית ובטוחים שהמסע החדש יהיה מרתק, משמעותי ובעל השפעה.